جی دی ونس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده گفت تهران موافقت کرده است تا بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی را بار دیگر به کشور دعوت کند. این اظهارات پس از نخستین دور گفتوگوهای ایالات متحده و ایران در زمینه پایان دادن به جنگ در شرق میانه مطرح شد.
ونس روز دوشنبه به خبرنگاران در اقامتگاه بورگنشتاک در سویس, جایی که گفتوگوهای او با مذاکره کنندهٔ ارشد ایران، محمد باقر قالیباف، روز یک شنبه آغاز شده بود گفت, "ایرانی ها موافقت کرده اند که بازرسان آژانس را دوباره به کشور دعوت کنند".
این گفتوگوها در سویس مرحلهٔ نخست یک دورهٔ دوماههٔ مذاکره بودند که مطابق توافق مقدماتی هفتهٔ گذشته تعیین شده است.
میانجی گران پاکستان و قطر گفتند که مذاکره کنندگان بر «پلان برای دستیابی به توافق نهایی ظرف ۶۰ روز» توافق کرده اند و گفتوگوهای فنی در بورگنشتاک ادامه خواهد یافت.
با در نظرداشت این توافق نهایی تلاش خواهد شد تا به جنگ که ایالات متحده و اسرائیل در ۲۸ فبروری آغاز کردند پایان داده شود؛ جنگ که ایران را واداشت با حملات موشکی و پهپادی در سراسر منطقه پاسخ دهد و عملاً تنگهٔ هرمز، گذرگاه آبی حیاتی برای اقتصاد جهانی را از کار بیندازد.
مذاکره کنندگان قصد دارند به برخی از پیچیده ترین مسائل که دهه ها روابط امریکا و ایران را تحتالشعاع قرار داده اند بپردازند، از جمله برنامهٔ هستهای تهران و مسئلهٔ یورانیم غنی شده.
براساس مفاد توافق مقدماتی هفتهٔ گذشته که مقام های امریکایی منتشر کردند، ایران ذخایر یورانیم غنی شدهٔ خود را رقیق خواهد کرد، احتمالاً از طریق «رقیق سازی در محل تحت نظارت آژانس بینالمللی انرژی اتمی».
آژانس بینالمللی انرژی اتمی تخمین می زند که ایران حدود ۴۴۰ کیلوگرام یورانیم غنی شده تا سطح ۶۰ درصد داشته است، که این میزان نزدیک به سطح مورد نیاز برای یک بمب است.
ایران پس از موج قبلی حملات که اسرائیل و ایالات متحده در جون ۲۰۲۵ آغاز کردند، همکاری خود با آژانس را به حالت تعلیق در آورد و بازرسان از آن زمان این مواد را ندیده اند.
ونس گفت انتظار دارد گفتگوها با بازرسان دربارهٔ بازگشت شان به ایران به زودی آغاز شود.
او افزود, "انتظار دارم که این دستکم در این هفته رخ دهد، اما گمان می کنیم حتی برخی از این گفتگوها با بازرسان و با آژانس می تواند همین امروز نیز انجام شود".












