اردوغان اسرائیل را «شبکهای از قتل عامها که ترورواشغال راسیاست دولتی خود قرارداده است» توصیف کرده و گفت که این کشور تمام تلاش خود را برای خرابکاری در «توافق سختی» که با تلاشهای همه طرفها طی 10 روز گذشته حاصل شده است، انجام میدهد.
رئیس جمهورتورکیه افزود که مسئولان این امرتا رسیدن به اهداف خود به این تلاشها ادامه خواهند داد.
اردوغان گفت: «اگر قرار باشد صلحی درمنطقه ای مان حاکم شود، این اتفاق علیرغم اسرائیل خواهد افتاد. زیرا، اگر قرارباشد که صلحی دراین منطقه برقرارشود، علیرغم تحریکات اسرائیل خواهد بود.» اوافزود: «مهم نیست این شبکه قتل عامها چه کاری انجام دهد، به هیچ وجه نمیتواند مانع برقراری صلح، عدالت، ثبات و رفاه در منطقه مان گردد.»
اردوغان گفت که تورکیه به حمایت از تلاشهای دیپلماتیک برای استفاده از هر فرصتی برای تامین صلح ادامه خواهد داد.
رئیس جمهور گفت: "ما منحیث تورکیه، از انجام هر کاری که لازم باشد برای استفاده از حتی کوچکترین فرصت برای تامین صلح دریغ نخواهیم کرد." او افزود که انقره به حمایت از تلاشهایی که با هدف دستیابی به یک راه حل پایدار برای بحران مربوط به ایران در دوره آینده انجام میشود، ادامه خواهد داد.
ایالات متحده و ایران درتاریخ 18 جون یادداشت تفاهمی امضا کردند و روز یکشنبه با میانجیگری پاکستان و قطر، مذاکراتی را در سوئیس آغاز کردند که هدف آن دستیابی به توافقی درجهت پایان دادن به جنگی است که ایالات متحده و اسرائیل علیه ایران درتاریخ 28 فبروری آغاز کردند.
علیرغم یادداشت تفاهم ایالات متحده و ایران که خواستار آتش بس در همه جبههها، از جمله لبنان، است، اسرائیل به حملات خود به لبنان ادامه میدهد.

















