سیاست
3 دقیقه مطالعه
ایران اعلام کرد که در مذاکرات پاکستان، هیچ تماس مستقیمی با آمریکا ندارد
در حالی که عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، در مسیر اسلام آباد بود، اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه، اظهار داشت که پس از اعزام کوشنر و ویتکوف توسط آمریکا به پاکستان، دیدگاه‌های تهران به این کشور منتقل خواهد شد
ایران اعلام کرد که در مذاکرات پاکستان، هیچ تماس مستقیمی با آمریکا ندارد
ایران اعلام کرد که در مذاکرات پاکستان، هیچ تماس مستقیمی با آمریکا ندارد / Reuters

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که عباس عراقچی، دیپلمات ارشد، وارد پایتخت پاکستان شده است، اما هیچ تماس مستقیمی با ایالات متحده وجود نخواهد داشت.

اسماعیل بقایی اظهار داشت که عراقچی روز شنبه با مقامات ارشد پاکستانی دیدار خواهد کرد.

عراقچی پس از ورود مورد استقبال اسحاق دار، وزیر امور خارجه پاکستان، مارشال عاصم منیر، رئیس ستاد اردوی و دیگر مقامات ارشد قرار گرفت.

بقایی در پستی در شرکت رسانه اجتماعی مستقر در آمریکا، X، گفت که این مذاکرات «با هماهنگی میانجیگری مداوم و ابتکارات حسن نیت» انجام خواهد شد.

او نوشت که هدف پایان دادن به «جنگ تجاوزکارانه تحمیل شده توسط آمریکا» و بازگرداندن ثبات به منطقه است.

بقایی افزود: «هیچ مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا برنامه‌ریزی نشده است. نظرات ایران به پاکستان منتقل خواهد شد.»

این مذاکرات در حالی برگزار می‌شود که پاکستان به تلاش‌های میانجیگرانه خود برای کاهش تنش‌ها بین ایران و آمریکا ادامه می‌دهد.

قبل از این، کارولین لیویت، سخنگوی کاخ سفید، گفته بود که استیف ویتکوف، فرستاده ویژه ایالات متحده و جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهور، روز شنبه برای دیدار با نمایندگان ایران به پاکستان سفر خواهند کرد.

لیویت به فاکس نیوز گفت: «می‌توانم تأیید کنم که استیف ویتکوف، فرستاده ویژه و جرد کوشنر، فردا صبح برای شرکت در مذاکرات مستقیم با نمایندگان هیئت ایرانی، با میانجیگری پاکستانی‌ها، به پاکستان بازخواهند گشت. پاکستانی‌ها در طول این فرآیند میانجی‌های فوق‌العاده‌ای بوده‌اند.»

لیویت گفت که جی. دی. ونس، معاون رئیس جمهور، در ایالات متحده باقی خواهد ماند، اما «عمیقا در کل این فرآیند درگیر است.»

لیویت به خبرنگاران گفت که رئیس جمهور تصمیم گرفته است ویتکاف و کوشنر را برای «گوش دادن به ایرانی‌ها» بفرستد.

لیویت گفت: «ما در چند روز گذشته شاهد پیشرفت‌هایی از سوی طرف ایرانی بوده‌ایم.» او جزئیات بیشتری در مورد آنچه مقامات آمریکایی شنیده‌اند، ارائه نکرد.

پاکستان تلاش‌های خود را برای احیای دور دوم مذاکرات بین ایران و آمریکا افزایش می‌دهد.

منابع گفتند که مذاکرات با تهران می‌تواند راه را برای از سرگیری مذاکرات پس از اولین مذاکرات مستقیم که در 11 و 12 اپریل در اسلام آباد برگزار شد، هموار کند.

این مذاکرات پس از میانجیگری پاکستان برای آتش‌بس دو هفته‌ای در 8 اپریل انجام شد. ترامپ بعداً این آتش‌بس را بدون مشخص کردن جدول زمانی تمدید کرد.

این تحولات در بحبوحه تنش‌هایی رخ می‌دهد که از آغاز جنگ در 28 فبروری، به صفت بخشی از تلاش‌ها برای دستیابی به توافق جامع‌تر برای پایان دادن به درگیری، ادامه داشته است.

دریابید
ایران خواستار تضمین پایان درگیری ‌ها در لبنان شد
تورکیه به حملات اشغالگران اسرائیلی در کرانه باختری واکنش نشان دادند
یک کودک فلسطینی توسط نیرو های اسرائیلی کشته شد
نخست وزیر پاکستان تفاهم ‌نامه بین ایران و امریکا را به عنوان میانجی امضا کرد
تفاهم‌نامه آمریکا و ایران توسط ترامپ و پزشکیان «رسماً منعقد شد»
شریف: توافقنامه مهم بازگشایی تنگه هرمز و لغو محاصره بحری آمریکا در حال اجرایی شدن است
خاقان فیدان، وزیر امور خارجه تورکیه، در قازان با ولادیمیر پوتین دیدار کرد
سفرا به رئیس جمهور تورکیه اعتمادنامه خود را تقدیم کردند
فرهنگ تورکیه در لس انجلس امریکا به نمایش گذاشته می شود
وزیر اسرائیلی نسبت مشکلات ویزه سفر خود به امریکا را کنسل کرد
وزیر فیدان درپیام ارسالی اش به لاوروف در مورد تنگه هرمزگفت: «عبور امن و بدون وقفه ضروری است»
استقرار سیستم دفاع هوایی ناتو در ولایت قونیه تورکیه
وزیر امور خارجه تورکیه خواستار اجرای بدون وقفه توافق امریکا و ایران شد
شهرک‌نشینان غیرقانونی اسرائیلی خط لوله آب به ام صفا در کرانه باختری را تخریب کردند
آمریکا: تنگه هرمز طبق توافق صلح با ایران برای عبور آزاد باز شد