سیاست
3 دقیقه مطالعه
یاد هزاران کودک که در بمباران های اتمی امریکا در جاپان جان باختند گرامی داشته شد
کمپاین بین‌المللی برای لغو سلاح‌ های هسته‌ای یک پلتفرم دیجیتالی را برای یاد قربانیان کودک بمباران‌ های اتمی راه ‌اندازی کرده و خواستار خلع سلاح هسته‌ای در میان تنش ‌های رو به افزایش جهانی شده است
یاد هزاران کودک که در بمباران های اتمی امریکا در جاپان جان باختند گرامی داشته شد
/ AP

یک گروه ضد سلاح‌ های هسته‌ای که برنده جایزه نوبل شده است، روز سه ‌شنبه یک یاد بود آنلاین را برای ۳۸ هزار کودکی که در بمباران‌ های اتمی هیروشیما و ناگاساکی توسط ایالات متحده امریکا جان باختند، راه ‌اندازی کرد. این اقدام پیش از هشتادمین سالگرد این رویداد که ماه آینده برگزار می ‌شود، انجام شده است.

این یاد بود شامل بیش از ۴۰۰ پروفایل است که جزئیات زندگی کودکان، «مرگ‌ های دردناک آنان و اندوه خانواده‌ های بازمانده» را به تصویر می‌ کشد. کمپاین بین‌المللی برای لغو سلاح ‌های هسته‌ای در بیانیه‌ای اعلام کرد.

این سازمان افزود: «با به اشتراک گذاشتن داستان‌ های دلخراش آنان، امیدواریم یاد آنان را گرامی بداریم و اقداماتی برای لغو کامل سلاح‌ های هسته‌ای را تشویق کنیم — وظیفه‌ای که با توجه به افزایش تنش‌ های جهانی، بیش از پیش ضروری شده است.»

ایالات متحده در تاریخ ۶ و ۹ آگست ۱۹۴۵ بمب‌ های اتمی را بر روی دو شهر جاپان، هیروشیما و ناگاساکی، پرتاب کرد — تنها مواردی که سلاح‌ های هسته‌ای در جنگ استفاده شده ‌اند. جاپان چند روز بعد تسلیم شد.

حدود ۱۴۰ هزار نفر در هیروشیما و حدود ۷۴ هزار نفر دیگر در ناگاساکی جان باختند.

از جمله قربانیان حدود ۳۸ هزار نفر آنها کودک بودند. این آمار توسط کمپاین بین‌المللی برای لغو سلاح ‌های هسته‌ای و با استناد به مقامات هیروشیما و ناگاساکی ارائه شده است.

واشنگتن هرگز بابت این بمباران ‌ها عذرخواهی نکرده است.

بازدید کنندگان این پلتفرم آنلاین می ‌توانند با یک کلیک پروفایل ‌های کودکان را مطالعه کنند. این پروفایل‌ ها شامل عکس‌های ۱۳۲ کودک از مجموع ۴۲۶ کودک است که سن آنان از نوزادی تا نوجوانی متغیر بوده است.

از جمله این کودکان، تاداکو تامنو است که دو روز پس از بمباران اتمی هیروشیما در حالی که ۱۳ سال داشت، در آغوش مادرش با درد و رنج جان داد.

در بمباران اتمی ناگاساکی، شش کودک از خانواده میزوماتچی کشته شدند. تنها یک دختر به نام ساچیکو که ۱۴ سال داشت، زنده ماند.

این ابتکار پس از آن صورت گرفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، هفته گذشته حمله واشنگتن به تأسیسات هسته‌ای ایران را با بمباران‌ های هیروشیما و ناگاساکی مقایسه کرد.

ترامپ در لاهه گفت: «در واقع، اگر به هیروشیما و ناگاساکی نگاه کنید، می‌ بینید که آن‌ ها نیز به یک جنگ پایان دادند.»

این اظهارات خشم بازماندگان را برانگیخت و منجر به یک تظاهرات کوچک در هیروشیما شد. شورای شهر هیروشیما نیز قطعنامه‌ای را تصویب کرد که اظهارات توجیه‌ کننده استفاده از بمب‌ های اتمی را محکوم می ‌کند.

کمپاین بین‌المللی برای لغو سلاح ‌های هسته‌ای در سال ۲۰۱۷ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. سال گذشته نیز این جایزه به نیهون هیدانکیو، یک جنبش مردمی از بازماندگان هیروشیما و ناگاساکی، اهدا شد.

دریابید
هفت تن دراثر دو حمله انفجاری بمهای جاسازی شده کنارجاده‌ای درشمال غربی پاکستان جان باختند
«یک کاخ سفید پرنده» : ترامپ از طیاره ای  747 اهدایی قطر رونمایی کرد
انتقاد شدید جی دی ونس از اسرائیل
ایران خواستار تضمین پایان درگیری ‌ها در لبنان شد
تورکیه به حملات اشغالگران اسرائیلی در کرانه باختری واکنش نشان دادند
یک کودک فلسطینی توسط نیرو های اسرائیلی کشته شد
نخست وزیر پاکستان تفاهم ‌نامه بین ایران و امریکا را به عنوان میانجی امضا کرد
روسیه کیف را هدف قرار داد
تفاهم‌نامه آمریکا و ایران توسط ترامپ و پزشکیان «رسماً منعقد شد»
شریف: توافقنامه مهم بازگشایی تنگه هرمز و لغو محاصره بحری آمریکا در حال اجرایی شدن است
خاقان فیدان، وزیر امور خارجه تورکیه، در قازان با ولادیمیر پوتین دیدار کرد
سفرا به رئیس جمهور تورکیه اعتمادنامه خود را تقدیم کردند
فرهنگ تورکیه در لس انجلس امریکا به نمایش گذاشته می شود
وزیر اسرائیلی نسبت مشکلات ویزه سفر خود به امریکا را کنسل کرد
وزیر فیدان درپیام ارسالی اش به لاوروف در مورد تنگه هرمزگفت: «عبور امن و بدون وقفه ضروری است»