کشور های همسایه
2 دقیقه مطالعه
ایران: یک کشتی امریکا و اسرائیل را هدف قرار دادیم
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار داده است که به هرگونه اقدام نظامی ایالات متحده در منطقه به طور قاطع پاسخ خواهد داد
ایران: یک کشتی امریکا و اسرائیل را هدف قرار دادیم
ایران: یک کشتی امریکا و اسرائیل را هدف قرار دادیم / AA

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت که نیرو های بحری آن با یک موشک کروز، کشتی MSC Sariska را هدف قرار دادند؛ این اقدام را «عملیات تلافی ‌جویانه» توصیف کردند و گفتند که پس از آن انجام شد که به‌ ادعای آن ‌ها امریکا به یک کشتی ایرانی در بحر عمان حمله کرده بود.

بر اساس بیانیه‌ای که روز دوشنبه از سوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منتشر شد، این حمله پس از آن انجام گرفت که سپاه آن را «حملهٔ تجاوزکارانه» نیرو های نظامی امریکا به کشتی ایرانی Lian Star در بحر عمان توصیف کرده بود.

در این بیانیه آمده بود که MSC Sariska متعلق به آنچه سپاه «دشمن امریکایی–صهیونیستی» خوانده، بوده است.

سپاه گفت این کشتی به ‌عنوان بخشی از یک «عملیات تلافی ‌جویانه» توسط نیرو های بحری آن هدف قرار گرفت.

هیچ جزئیاتی در مورد خسارت به کشتی یا احتمال تلفات ارائه نشده است.

سپاه هشدار داد که هر اقدام دیگری از سوی نیرو های امریکا در منطقه با «پاسخ قاطع» مواجه خواهد شد.

در ادامه بیانیه چنین آمده است: هر عمل تجاوزکارانهٔ نیرو های نظامی امریکا در این منطقه با پاسخ قاطع روبه ‌رو خواهد شد.

نقض ‌های آشکار

پیش ‌تر وزارت امور خارجه ایران گفته بود که تهران، امریکا را مسئول پیامد های نقض آتش‌بس توسط اسرائیل در لبنان می ‌داند و هشدار داده که تهران «هر جا لازم باشد» از منافع خود دفاع خواهد کرد.

وزارت گفت که توافق آتش‌بس ۸ اپریل، آنچه را که این وزارت «جنگ تحمیلی امریکا و اسرائیل علیه ایران» خوانده بود، در همهٔ جبهه‌ ها از جمله لبنان متوقف کرد.

وزارت افزود که از زمان اجرای آتش‌بس، امریکا بار ها «نقض‌ های آشکار» این توافق را مرتکب شده است، از جمله ادامهٔ مداخله در کشتی ‌رانی تجاری ایرانی.