سیاست
2 دقیقه مطالعه
سازمان ملل، اسرائیل رابه شکنجه سیستماتیک فلسطینیان متهم کرد
فرانچسکا آلبانیزی، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، اظهار داشت که اسرائیل به طور سیستماتیک زندانیان فلسطینی و مردم فلسطین را شکنجه و مورد آزار اذیت جنسی قرار می‌دهد
سازمان ملل، اسرائیل رابه شکنجه سیستماتیک فلسطینیان متهم کرد
سازمان ملل، اسرائیل رابه شکنجه سیستماتیک فلسطینیان متهم کرد / AA

فرانچسکا آلبانیزی، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور فلسطین، گفت که اسرائیل از شکنجه علیه زندانیان فلسطینی در بازداشتگاه‌ها و مردم فلسطین استفاده می‌کند.

اظهارات آلبانیزی پس از تحقیقات نیویورک تایمز توسط نیکلاس کریستوف منتشر شد. دراین تحقیقات بیان می‌گردد که شکنجه و خشونت جنسی علیه زندانیان فلسطینی در بازداشت اسرائیل سیستماتیک شده است.

آلبانیزی گزارش خود با عنوان "شکنجه و نسل‌کشی" را که برای شصت و یکمین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل تهیه شده بود، به اشتراک گذاشت.

بر اساس این گزارش، شکنجه مدت‌هاست که در سیاست اسرائیل برای سلب مالکیت فلسطینیان نقش محوری داشته است.

در این گزارش آمده است که اسرائیل از اکتوبر 2023 از شکنجه در مقیاسی استفاده کرده است که نشان‌دهنده انتقام جمعی و نیت مخرب است و منعکس‌کننده یک سیاست هماهنگ است.

این گزارش همچنین به نقل از وزیر امنیت ملی، ایتامار بن گویر، اشاره می‌کند که او دستور داده است زندانیان در سلول‌های تاریک نگهداری شوند و دائماً در معرض سرود ملی اسرائیل قرار گیرند.

گزارش آلبانیایی استدلال می‌کند که شکنجه محدود به زندان‌ها نیست.

دراین گزارش بیان میگردد که فلسطینی‌ها از طریق آوارگی دسته‌جمعی، محاصره و محدودیت در کمک‌های بشردوستانه مورد شکنجه قرار می‌گیرند.

در این گزارش ادعا میشود که مقامات اسرائیلی محیطی را با هدف شکستن مقاومت و عزت فلسطینی‌ها ایجاد کرده‌اند. همچنین استدلال میگردد که شکنجه سیستماتیک می‌تواند به صفت سندی از اراده ای نسل‌کشی طبق کنوانسیون نسل‌کشی در نظر گرفته شود.

یک تحقیق نیویورک تایمز که درتاریخ 11 ماه می منتشر شد، شامل ادعاهایی مبنی بر تجاوز سربازان و نگهبانان زندان اسرائیلی به زندانیان، سوءاستفاده جنسی از اطفال و شکنجه جسمی آنها بوده است.

روز پنجشنبه، نتانیاهو اظهار داشت که تل ابیب از نیویورک تایمز به دلیل ادعاهای موجود در گزارش شکایت خواهد کرد.