سیاست
2 دقیقه مطالعه
«دزدی دریایی»:ایران تصرف کشتی باربری در خلیج عمان توسط امریکا را محکوم کرد
ایران اظهار داشت: "تهران از تمام توانایی های اش برای دفاع از منافع و امنیت ملی خود و برای محافظت از حقوق و عزت ایرانی ها استفاده خواهد کرد."
«دزدی دریایی»:ایران تصرف کشتی باربری در خلیج عمان توسط امریکا را محکوم کرد
«دزدی دریایی»:ایران تصرف کشتی باربری در خلیج عمان توسط امریکا را محکوم کرد / Reuters

وزارت خارجه ایران تصرف کشتی باربری ایران توسط نیروهای امریکایی را به بهانه اینکه: «گویا ایران تلاش کرده است تا محاصره وضع شده بر بنادربرهم زده شود» را محکوم کرد.

این وزارت روز سه شنبه طی اعلامیه‌ای گفت: «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حمله غیرقانونی و خشونت‌آمیز «اردوی تروریستی» امریکا را که روز یکشنبه بر کشتی تجارتی «توسکا» ایران انجام داد، به شدت محکوم می‌کند.»

در این بیانیه این حادثه به صفت "نوعی دزدی دریایی و عمل تروریستی" توصیف شده است که قوانین بین المللی و همچنین آتش بس دو هفته یی با امریکا که در ۷ اپریل آغاز شد را، نقض می کند.

این وزارت خواستار رهایی کشتی با بیرق ایران و همچنین خدمه آن و خانواده‌های آنها شده است.

دراین بیانیه با تاکید بر اینکه مسئولیت "تشدید بیشتر تنش" به عهده امریکا خواهد بود، افزوده شد: "بدون شک، جمهوری اسلامی ایران از تمام امکانات خود برای دفاع از منافع و امنیت ملی اش برای حفظ حقوق و عزت مردم ایران استفاده خواهد کرد."

قوماندانی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای وابسته به نیروی بحری ایالات متحده کشتی باربری «توسکا» با بیرق ایران را در خلیج عمان پس از آن که گفته می شود از رعایت دستورات محاصره خودداری کرده است، توقیف کرده اند.

سنتکام همچنان روز دوشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز محاصره بحری علیه بنادر ایران در 13 اپریل، نیروهای امریکایی 27 کشتی تجارتی را مجبور به بازگشت به اصل خود یا به هر بندر ایرانی کرده اند.