سیاست
2 دقیقه مطالعه
حداقل ۳۴ نفتکش مرتبط با ایران موفق به شکستن محاصره آمریکا شده‌اند
به گزارش فایننشال تایمز، ۱۹ نفتکش مرتبط با ایران خلیج فارس را ترک کردند، در حالی که ۱۵ نفتکش از بحرعرب به سمت ایران وارد خلیج فارس شدند
حداقل ۳۴ نفتکش مرتبط با ایران موفق به شکستن محاصره آمریکا شده‌اند
حداقل ۳۴ نفتکش مرتبط با ایران موفق به شکستن محاصره آمریکا شده‌اند / Reuters

همانطور که فایننشال تایمز روز چهارشنبه گزارش داد، حداقل ۳۴ نفتکش مرتبط با ایران، که بعضی  از آنها حامل نفت ایران بودند، از زمان آغاز محاصره در تنگه هرمز، محاصره آمریکا را شکسته‌اند.

واشنگتن از ۱۳ اپریل اجرای این محاصره را آغاز کرد و تمام کشتی‌هایی را که وارد یا از آب‌های ساحلی ایران خارج می‌شدند، هدف قرار داد.

این محدودیت‌ها تا ۱۶ اپریل گسترش یافت و شامل تمام کشتی‌های ایرانی در آب‌های آزاد و کشتی‌هایی که کالاهایی را حمل می‌کردند که می‌توانستند از تلاش‌های جنگی ایران پشتیبانی کنند، شد.

تاکنون، نیروهای آمریکایی یک کشتی کانتینری را در خلیج عمان توقیف کرده و به یک نفتکش تحریم‌شده در هند و اقیانوس آرام حمله کرده‌اند.

روز سه‌شنبه، قوماندانی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) اعلام کرد که از زمان آغاز محاصره بنادر ایران، نیروهای آمریکایی به ۲۸ کشتی دستور داده‌اند که برگردند یا مسیر خود را تغییر دهند.

در همان روز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری CNBC گفت: «محاصره تنگه هرمز موفقیت بزرگی بوده است.» او افزود که تا زمان دستیابی به «توافق نهایی» با ایران، تحریم تنگه هرمز را لغو نخواهد کرد.

بر اساس این گزارش، با وجود این تلاش‌ها، ده‌ها کشتی موفق به فرار از محاصره شده‌اند. حداقل ۱۹ نفتکش مرتبط با ایران موفق به ترک خلیج فارس شدند، در حالی که ۱۵ نفتکش دیگر از بحر عرب وارد خلیج فارس شده و به سمت ایران حرکت کردند.

طبق گزارش‌ها، حداقل شش نفتکش که خلیج فارس را ترک کردند، حامل نفت خام ایران معادل ۱۰.۷ میلیون بشکه بودند. از آنجایی که نفت ایران معمولاً پایین‌تر از قیمت نفت خام برنت فروخته می‌شود، تخفیف ۱۰ دالری در هر بشکه، ارزش تخمینی این محموله را تقریباً به ۹۱۰ میلیون دالر می‌رساند.

این درگیری با حملات ایالات متحده و اسرائیل به ایران در ۲۸ فبروری آغاز شد که بدین دلیل تهران با حملاتی به تأسیسات و دارایی‌های اسرائیل و آمریکا در خاورمیانه، آنرا تلافی کند.

اسلام آباد سپس در تاریخ ۱۱ و ۱۲ اپریل میزبان مذاکرات سطح بالا بین واشنگتن و تهران بود، که اولین مذاکرات از زمان قطع روابط دیپلوماتیک دو کشور در سال ۱۹۷۹ بود.

ایران روز جمعه برای مدت کوتاهی کنترل خود بر تنگه هرمز را برداشت، اما یک روز پس از آنکه ترامپ گفت محاصره بنادر ایران ادامه خواهد یافت، دوباره آن را تشدید کرد.