جهان
2 دقیقه مطالعه
گفتگوی وزیر داخله پاکستان درباره پیشنهادات پایان جنگ امریکا و ایران
نشست‌ها میان ایران و امریکا با هدف رسیدن به یک چارچوب توافق به وسیله ای میانجی‌گری پاکستان ادامه دارد
گفتگوی وزیر داخله پاکستان درباره پیشنهادات پایان جنگ امریکا و ایران
گفتگوی وزیر داخله پاکستان درباره پیشنهادات پایان جنگ امریکا و ایران / Reuters

 به گزارش رسانه های ایران روز جمعه، محسن نقوی، وزیر داخله پاکستان در نشست دیگری با عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران برگزار کرد تا پیشنهاداتی را که هدف آن پایان دادن به جنگ میان امریکا و ایران است، مورد بررسی قرار بدهند.

به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی تسنیم ایران، در این دیدار روی بررسی پیشنهاداتی مربوط به تماس های جاری غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن تمرکز صورت گرفت.

پنج‌شنبه‌شب، خبرگزاری نیمه رسمی ایسنا ایران گزارش داد که تبادل پیام میان ایران و امریکا از طریق پاکستان ادامه دارد؛ تلاش ها برای رسیدن به یک چارچوب توافق در حال جریان است، مگر بعضی از اختلافات هنوز حل نشده است.

به گزارش ایسنا، نقوی که در این هفته برای دومین بار به تهران سفر کرد، تا پیامی را از جانب امریکا به مقامات ایرانی رساند.

منابع پاکستانی به نقل از ایسنا گفته اند که اگر دو طرف چارچوب پیشنهادی را نهایی کنند، عاصم منیر لوی درستیز پاکستان نیز به ایران سفر خواهد کرد.

بر اساس پیشنهاد ۱۴ ماده‌ای ایران که قبل از این توسط آژانس آنادولو گزارش داده شده بود، تهران می‌خواهد مذاکرات جداگانه در مورد برنامه هستوی خود از جمله مسایل یورانیم غنی شده تا ۳۰ روز پس از آتش‌بس دایمی برگزار شود.

اما واشنگتن خواستار این است که پیش از هرگونه توافق آتش‌بس دایمی، موضوع هستوی "محور و حل" شود.

امریکا و اسرائیل در ماه فبروری حملات خود را بر ایران آغاز کردند. تهران با حملات توپخانه ای اش اسرائیل و متحدین امریکا در خلیج را هدف قرار داد و تنگه هرمز را بست.

آتش‌بس ازتاریخ هشتم اپریل با پادرمیانی پاکستان نافذ شد، اما مذاکرات در اسلام‌آباد نتوانست به یک توافق دائمی دست یابد.

رئیس جمهور ایالات متحده دونالد ترامپ بعداً آتش بس را به طور نامحدود تمدید کرد؛ اما، او محاصره رفت و برگشت کشتی های که از طریق تنگه ای ستراتیژیک هرمز به بنادر ایران سفر میکردند را ادامه داد.