جهان
2 دقیقه مطالعه
آمریکا و ایران به توافق آتش‌بس 60 روزه جهت بازگشایی تنگه هرمز نزدیک شده اند
طبق گزارش‌ها، کاخ سفید امیدوار است خیلی زود پس از حل مسائل باقی‌مانده، توافق آتش‌بس را اعلام کند
آمریکا و ایران به توافق آتش‌بس 60 روزه جهت بازگشایی تنگه هرمز نزدیک شده اند
آمریکا و ایران به توافق آتش‌بس 60 روزه جهت بازگشایی تنگه هرمز نزدیک شده اند / Reuters

به گزارش اکسیوس، به نقل از یک مقام آمریکایی آشنا با پیش‌نویس توافق، ایالات متحده و ایران به امضای تمدید آتش‌بس ۶۰ روزه نزدیک شده‌اند که به ایران اجازه می‌دهد تا تنگه هرمز را بازگشایی کند، فروش نفت را از سر بگیرد و برای مذاکرات در مورد برنامه هستوی تهران زمان بدست بیاورد.

این توافق که هنوز نهایی نشده است، می‌تواند روز یکشنبه اعلام شود.

با این حال، مقامات هشدار دادند که این توافق هنوز هم می‌تواند قبل از امضا از بین برود.

طبق پیش‌نویس تفاهم‌نامه، ایران مین‌های تنگه هرمز را پاکسازی می‌کند و به کشتی‌ها اجازه می‌دهد بدون عوارض عبور کنند.

در عوض، واشنگتن محاصره بنادر ایران را لغو می‌کند و معافیت‌های تحریمی محدودی را صادر می‌کند که به تهران اجازه می‌دهد آزادانه نفت را برای دوره 60 روزه بفروشد.

یک مقام آمریکایی این توافق را «عملکرد درازای تسکین» توصیف کرد و گفت که تسکین اقتصادی پس از اقدامات مشخص ایران، نه بلافاصله، حاصل خواهد شد.

این پیش‌نویس همچنین شامل تعهداتی از سوی ایران برای مذاکره در مورد عدم دستیابی به سلاح‌های هستوی، تعلیق غنی‌سازی یورانیوم و از بین بردن ذخایر یورانیوم با غنای بالا است.

کاهش بیشتر تحریم‌ها یا آزادسازی دارایی‌های ایران در طول دوره آتش‌بس مورد بحث قرار خواهد گرفت، اما فقط به عنوان بخشی از یک توافق نهایی و تأیید شده اجرا خواهد شد.

نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه برای مدت 60 روز در محل خود باقی خواهند ماند و تنها در صورت دستیابی به توافق نهایی، عقب‌نشینی خواهند کرد.

به نظر می‌رسد این توافق با تلاش‌های اسرائیل برای پایان دادن به جنگ او در لبنان مرتبط باشد.

طبق گزارش‌ها، نتانیاهو در دیدار روز شنبه خود با ترامپ نگرانی‌هایی را در مورد این شرط ابراز داشته است.

یک مقام آمریکایی گفت که اگر حزب‌الله تلاش کند تا دوباره مسلح شود یا حملات خود را از سر بگیرد، اسرائیل همچنان مجاز به اقدام خواهد بود.

بسیاری از رهبران عرب و مسلمان، از جمله مقامات عربستان سعودی، قطر، مصر، تورکیه، پاکستان و امارات متحده عربی، از این تلاش دیپلماتیک حمایت کردند.

پاکستان نقش محوری در میانجیگری ایفا کرد و مارشال عاصم منیر برای کمک به نهایی کردن توافق به تهران سفر کرد.

در حالی که کاخ سفید امیدوار بود مسائل باقی مانده ظرف چند ساعت حل و فصل شود، مقامات آمریکایی گفتند اگر واشنگتن به این نتیجه برسد که ایران در مذاکرات هستوی جدی نیست، آتش‌بس می‌تواند زودتر از موعد پایان یابد.